با ما عالیترین را بخواهید
با ما عالیترین را بخواهید

پالت چیست و انواع پالت ها کدام اند؟

پالت چیست و انواع پالت ها کدام اند؟

سکوهای کوچک قابل انتقالی که برای ذخیره‌کردن یا حمل مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند، پالت گفته می شود.

در ادامه مطلب جهت آشنائی بیشتر شما با این موضوع که پالت چیست به معرفی پالت، انواع و ویژگی‌های آن، همچنین مزایای بکارگیری پالت‌ها و نکات مهم در زمان خرید آن‌ها می‌پردازیم.

با استفاده از پالت و به کمک لیفتراک، جرثقیل و دستگاه‌های بالابر و یا لودر و جک پالت می‌توان به ذخیره‌سازی و انتقال محصولات پرداخت.

از پالت برای چیدن موارد زیر می‌توان استفاده نمود:

  • حمل لوازم شکستنی
  • جابجایی قطعات سنگین فولادی

انواع پالت

پالت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه بدان‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پالت‌های فلزی
  • پالت‌های پلاستیکی
  • پالت‌های چوبی
  • پالت‌های چوبی پیش فشرده

هر یک از انواع پالت از مقاومت و تحمل‌پذیری خاصی برخوردار بوده و دارای مزایا و معایبی هستند که در هنگام خرید باید بدان‌ها توجه نمود.

پالت های فلزی

این پالت‌ها عمدتا از جنس استیل و فلز آلومینیوم‌ ساخته می شوند. به طور مناسبی مقاوم و مستحکم بوده و وزن سنگینی دارند که سبب شده تا در موارد خاص از آنها استفاده شود. از قابلیت شستشو برخوردارند و می‌توان جهت تهیه آنها در ابعاد و سبک دلخواه،  آنها را سفارشی‌سازی نمود.

پالت فلزی
پالت فلزی

پالت های چوبی

رایج‌ترین نوع پالت‌ها که بسیار پرکاربردند، پالت‌های چوبی هستند. وزن آنها بسیار سبک بوده، از استحکام خوبی برخوردارند و قیمت آنها بسیار پایین و مقرون به صرفه است. به راحتی می‌توان این نوع پالت‌ها را در اندازه دلخواه سفارش داد. چوب از جمله مواد قابل بازیافت است، لذا استفاده مجدد از این نوع پالت‌ها امکانپذیر می‌باشد.

پالت های پلاستیکی

در مقابل معایب پالت‌های چوبی که جهت حمل غذا مناسب نبوده و در صورت خیس شدن سبب رشد باکتری‌ها می‌گردند، پالت‌های پلاستیکی را می‌توان در حمل موادغذایی و دارویی به راحتی استفاده کرد.

برخلاف پالت‌های چوبی که امکان تمیز کردن آنها بسیار دشوار است، پالت‌های پلاستیکی را می‌توان به راحتی شست و تمیز کرد. شایان ذکر است که مواد مورد استفاده در ساخت این محصولات از قابلیت بازیافت برخوردار است. به همین دلایل عمدتا پالت‌های پلاستیکی بسیار گران‌تر از پالت‌های چوبی هستند.

افزون بر تقسیم‌بندی پالت‌ها براساس جنس آنها، می‌توان آنها را به لحاظ ظاهر و ساختارشان به مواردی همچون:

  • استرینگر پالت
  • پالت بلوک
  • پالت قالب گیری روتو
  • پالت قالب گیری تزریقی
  • پالت دو رو
  • پالت دوبال
  • پالت دارای سطح صاف
  • پالت بشکه
  • پالت باکس (توری، نرده ای و تاشو)

تقسیم‌بندی نمود که در ادامه به معرفی رایج ترین مدل‌های آن می‌پردازیم.

پالت‌های دو رو

این پالت‌ها دارای عرشه بالا وپایین هستند. برخی از انواع آن به شکل دو طرفه در بازار وجود دارند و کاربرد قابل توجهی را ارائه می دهند.

پالت‌های دو بال

در این پالت‌ها الوارهای کناره در قسمت عرشه پایین و بالا کمی بزرگ هستند و جهت حمل بارهای با حجم زیاد و بسیار سنگین می‌توان از آنها استفاده نمود.

پالت عرشه (تخته بلوک)

به دلیل طراحی خاص و منحصر به فردی که دارند، استفاده از آن‌ها بسیار راحت بوده و از قابلیت حمل و نقل بسیار خوبی برای کالا و مواد مختلف برخوردار می باشند.

دلایل استفاده از پالت

پالت امکان ذخیره‌سازی مواد را تهسیل نموده و به راحتی با استفاده از آن می‌توان موجودی انبار را محاسبه کنید.

در صورت استفاده از پالت می‌توان میزان آسیب و ضایعات وارده به کالا را تا میزان بسیار زیادی کاهش داد. همچنین با کاربست پالت ‌ها از ایجاد آسیب‌ به کالا و مواد در حیل نقل و انتقالات دستی کاسته می شود. پالت‌ها همچنین قادرند هزینه حمل و نقل کالا را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. به ویژه از پالت‌ها در صنعت بسته‌بندی استفاده می‌شود.

نکات مهم در انتخاب پالت مناسب

از جمله نکاتی که در زمان خرید انواع پالت باید بدان توجه نمایید، به مواردی همچون؛ مقصد حمل و نقل، بودجه‌ای که در اختیار دارید، شرایط حمل و نقل، تعداد دفعات استفاده، نوع محصولاتی که قصد جابه جایی آن‌ها را دارید و نیز ابعاد بسته‌بندی کالا و اقلام مورد نظرتان باید دقت نمایید.

این مطلب را می پسندم

نویسنده:

تاریخ انتشار

تعداد بازدید:

تعداد نظر

به اشتراک بگذارید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.